Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Ön itt jár: > >

Diéta vagy sport? Mitől fogyunk eredményesebben?

Diéta vagy sport? Mitől fogyunk eredményesebben? Ha a fölösleges kilók leadása kerül szóba, gyakran ütköznek a vélemények. Egyesek szerint a rendszeres és fokozott testmozgás, míg mások szerint a jól megválasztott diéta program segíthet.

Diéta mellett elsősorban a hölgyek emelnek szót

A diéta eredményességéről jellemzően – de nem kizárólag – a megkérdezett hölgyek nyilatkoznak pozitív előjellel, míg a férfiak inkább a sportos tevékenységekben hisznek. Persze a „gyengébb nem” is képviselteti magát szép számmal az edzőtermekben és futópályákon, de a súlyzók emelgetésében többnyire az urak jeleskednek. (A testépítéssel, fitnesszel… foglalkozó hölgyek természetesen külön kasztot alkotnak, ők gyakran férfiakat megszégyenítő erőbedobással teszik oda magukat. Na de akit nem vonz az izom-építés és „csak” fogyni szeretne, ott mi a helyzet?

 

Diéta vagy sport a jobb fogyókúra? - jopatikus.hu

 

A diéta eredményesebb?

Ha zsírszövetek bontásáról beszélünk, igen. Természetesen a rendszeres sport, az egészséges életvitel – vagy hogy divatos kifejezéssel éljünk – az életmódváltás egyik alapja kell legyen. De a sport önmagában nem diétás folyamat, nem fogyókúrás tevékenység. Ha például heti 3-5 alkalommal futni járunk, vagy minden másnap a súlyzókkal küzdünk az edzőteremben, könnyen előfordulhat, hogy a megnövekedett igénybevétel, megnövekedett étvágyat eredményez. Ha pedig engedünk az éhségérzetünknek, a folyamat visszájára sülhet el, és nemhogy fogyni nem fogunk, de akár felfelé is mozdulhat a mérleg nyelve.

Tehát ha sportolok, hízni fogok?

Hízni a sportól biztosan nem. Izmot megtartani és építeni igen, és ez is egyfajta súlygyarapodásként jelentkezhet. Persze ezt sem úgy kell elképzelni, hogy az irodai munka után lezavart, heti háromszor egyórás edzésektől pikk-pakk kinőhetjük az alkalmi kiskosztümöt. Ahhoz, hogy komolyabb izomtömeget szedjünk magunkra, jelentősen növelnünk kell a bevitt tápanyag mennyiségét, ezen belül is a fehérjetartalmú ételeket. És ezzel el is érkeztünk a lényeghez: tápanyagbevitel vs energiafelhasználás.

 

Diéta vagy sport a jobb fogyókúra? - jopatikus.hu

 

Diétázni tényleg egyszerű

A lényeg, hogy kevesebb tápanyagot vigyünk be, mint amire szervezetünknek szüksége lenne a működéshez. Így arra kényszerítjük, hogy a tartalékokhoz nyúljon. És tá-dám, elindul a fogyás. De koplalni nem szabad! A koplalás nem jelent egyet a csökkentett tápanyagbevitellel. Ekkor ugyanis a szervezet bepánikol, és nem csak a zsírszöveteket, de – a könnyebben bontható – izomszöveteket is bontani kezdi. Ha pedig ismét tápanyaghoz jut, a bevitt tápanyag mennyiség egy részét elraktározza a következő koplalós időszakra számítva… Igen, ez a rettegett jojó-effektus.

Diéta helyett csak azért is sport

Legyen, de ne csodálkozzon a hitetlen „majdénmegmutatom” próbálkozó, ha belekeveredik az úgynevezett mozgáscsapdába.  Egy külföldön (de nem brit kutatók által) végzett vizsgálat szerint, azok a férfiak, akik diéta helyett heti 4-5 alkalommal, és változatlan étrend mellett 1-1 órát eddzenek, egy hónap alatt mindössze 2 kg-ot adtak le. Ugyanakkor azt is megfigyelték – itt jön a csapda rész – hogy a megnövekedett igénybevétel megnövekedett étvággyal párosult. És mivel az alanyok magasabb energiaveszteséget feltételeztek, mint a valós értékek, bátrabban táplálkoztak. Az eredmény pedig nem fogyás, hanem súlymegtartás és növekedés volt. A csapda másik része, hogy a megnövekedett fizikai igénybevétel fáradtabbá tette az alanyokat, így a spontán, mindennapi fizikai tevékenység mértéke is visszaesett (csúnya szóval élve: ellustultak), így – habár a sporttal több energiát használtak fel – a napi rutinból eredő kalóriafelhasználás lecsökkent.

 

Premium fehérje koncentrátum - jopatikus.hu

 

A másik véglet, amikor kizárólag kardió jellegű mozgásokkal (futás, elliptikus tréner, stb) küzdünk a kilók ellen. Ilyenkor könnyen előfordulhat a korábban is említett izomvesztés jelensége, ha viszont csökken az izommennyiség, csökken a szervezet önfenntartó tevekénységéből adódó energiaszükséglet is, azaz ismét csak kevesebb energiát éget el. (Azt már tudjuk ugye, hogy minél több az izom, annál több energiára van szüksége a szervezetnek, hogy fenntarthassa azt. Fordítva pedig ugyanez a helyzet.)

A végkövetkeztetés tehát a következő. Hatékony, tartós és egészséges fogyókúra alapját mindenképp egy jól átgondolt diéta program jelentheti, aminek eredményességéhez nagyban hozzájárulhat a mértékkel folytatott, akár szakember (személyi edző) által koordinált, személyre szabott edzésforma.

- jópatikus -

Tartalomhoz tartozó címkék: diéta - fogyókúra
blog comments powered by Disqus

Keresés